Množstvo pacientov s vysokým tlakom si svojvoľne upravuje liečbu, poisťovňa Dôvera varuje pred takýmto konaním
Ak ľudia pochybujú o svojej liečbe, mali by sa otvorene pýtať aj svojho lekára.
Poisťovňa Dôvera eviduje zhruba 60-tisíc liekov ročne, ktoré predpíše lekár, ale pacienti s vysokým tlakom si ich z lekárne nevyberú.
Liečbu si upravujú podľa seba a nedodržiavajú pokyny lekára. Zároveň len menej ako štvrtina novozistených pacientov má správne nastavenú liečbu.
Výsledkom je šieste najhoršie miesto Slovenska v odvrátiteľnej úmrtnosti na choroby srdca a ciev podľa Eurostatu. Dôvera preto začala tejto téme venovať väčšiu pozornosť. V tlačovej správe po konferencii zdravotnej poisťovne to uviedol Matej Štepiansky zo zdravotnej poisťovne Dôvera.
Príčiny vynechania liekov
Ako vyplynulo z konferencie zdravotnej poisťovne, jednou z príčin vynechávania liekov môže byť strach z poškodenia pečene alebo obličiek.
„Na úspechu vlastnej liečby sa musia podieľať sami aj tým, že ju budú disciplinovane dodržiavať. Meniť si ju alebo robiť si v nej svojvoľne pauzu je nebezpečné,“ upozorňuje manažér odboru strategického plánovania Dôvery Roman Mužik.
Dôsledkom svojvoľného vynechávania liekov môže byť prudké zvýšenie tlaku krvi s fatálnymi následkami.
Svojvoľná úprava liečby
Pacienti s vysokým krvným tlakom si upravujú liečbu najmä v prípadoch, keď majú predpísaných veľa liekov.
Európska kardiologická spoločnosť a Európska spoločnosť pre hypertenziu preto lekárom odporúčajú u nových pacientov začať liečbu len s jedným liekom, ktorý obsahuje dve liečivá.
Takto má nastavenú liečbu menej ako štvrtina pacientov poistených v Dôvere, ktorým v poslednom roku lekári zistili hypertenziu.
Motivuje lekárov
Dôvera na jednej strane motivuje lekárov, aby pacientom nastavovali liečbu podľa európskych odporúčaní a pre poistencov od 28. júna spustila špeciálne telefonické poradenstvo na čísle 0850 850 888 počas pracovných dní. Ak ľudia pochybujú o svojej liečbe, mali by sa otvorene pýtať aj svojho lekára.
„Je dôležité, aby sa pacienti nebáli lekára pýtať na nejasnosti. Ich aktívne správanie v ambulancii je vítané. Potom stúpa šanca, že liečbu budú dodržiavať, a teda bude účinnejšia,“ dopĺňa hlavná odborníčka MZ SR pre všeobecné lekárstvo Adriana Šimková.
Telefonické poradenstvo
Poisťovňa už má skúsenosti s telefonickým poradenstvom pre pacientov s cukrovkou.
„Rozšírenie linky aj pre pacientov s hypertenziou odzrkadľuje, s akými zdravotnými problémami nám často volajú pacienti s diabetom. Takmer tretinu z nich zároveň trápi aj vysoký krvný tlak. Poistencom vieme poradiť nielen v tom, ako majú zmeniť svoje stravovanie, pohyb a celkový prístup k svojmu zdraviu,“ vysvetľuje edukátorka z linky poradenstva Eva Košútová.
Bezplatné poradenstvo je k dispozícii pre 350-tisíc poistencov Dôvery s hypertenziou a 82-tisíc poistencov s diabetom.
Sledujte novinky zo Zdravotníctva na Zdravotnícke správy - Zdravoteka.sk, Farmaceuti na Slovensku - Zdravoteka.sk, Zdravotné sestry - Zdravoteka.sk, alebo ich odoberajte cez e-mail.
Sledujte novinky zo Zdravotníctva na:
Zdravotnícke správy - Zdravoteka.sk
Farmaceuti na Slovensku - Zdravoteka.sk
Zdravotné sestry - Zdravoteka.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: